Vad är konverteringsoptimering?
Konverteringsoptimering (CRO) kallas den metod där du utifrån en data-driven process optimerar din app eller hemsida för att få dina besökare att göra det du vill. Det är alltid fördelaktigt att ha en hög konverteringsgrad.
När en besökare gör det du vill kallas det för en konvertering eller att besökaren har konverterat.
När du arbetar med konverteringsoptimering innefattar det att generera idéer på element och texter på din hemsida eller i din app som kan förbättras för att sedan validera dessa hypoteser med hjälp av A/B test, multivariate test och redirect test.
Exempel på vanliga typer av konverteringar:
- Klicka på en affiliatelänk
- Prenumerera på nyhetsbrev
- Fylla i leadformulär
- Ladda ner en leadmagnet
- Köpa en produkt eller tjänst
- Ladda ner en app
- Dela något till sociala medier
- Klicka på en specifik knapp
Vad är konverteringsgrad?
Konverteringsgraden är den procentuella siffra som besökarna gör det du vill att de ska göra. Om exempelvis 8 % av besökarna klickar på dina affiliatelänkar har du en konverteringsgrad på lika många procent. Att veta sin konverteringsgrad är bra vid konverteringsoptimering.
Men notera att du inte ska stirra dig blind på konverteringsgraden när du konverteringsoptimerar. Detta då det är viktigast att du förstår vad dina besökare är ute efter, så att du kan ge dem det de vill ha.
Så räknar du ut konverteringsgraden
Konverteringsgraden räknar du ut genom att ta:
Antalet konverteringar / Besökarantalet * 100
Räkneexempel: En delsida på din webbsida har 150 besökare per dag, och 12 av dessa gör det du vill att de ska göra. Du har då en konverteringsgrad på (12/150*100=8) 8 %.
Ibland kan ditt affiliate marketing-nätverk räkna ut konverteringsgraden åt dig, men det är enklast att kunna räkna ut vad den ligger på själv.
Varför är konverteringsoptimering viktigt?
Konverteringsoptimering är viktigt eftersom att det gör så att du sänker CPA (customer acquisition cost alltså vad det kostar dig att generera en ny kund genom att du får ut mer värde av den trafiken du redan har. Genom att kontinuerligt arbeta med konverteringsoptimering och höja din konverteringsgrad så kommer du öka dina intäkter per besökare, få fler kunder och växa ditt företag ytterligare.
Ett exempel: om en landningssida har en konverteringsgrad på 10% och 2000 besökare i månaden så kommer den sidan generera 200 konverteringar per månad. Om du skulle lyckas öka konverteringsgraden på den sidan till 15% genom att optimera olika element på sidan så skulle antalet konverteringar öka med 50% till 300 konverteringar per månad.
Definiera dina konverterings KPIer
Konverteringsoptimering börjar med att du måste identifiera vilka typer av konverteringsmål just du har på varje sida i din app eller på din hemsida. Dina konverteringsmål kommer bero på vilken typ av affärsmodell du har och vilka mål ditt företag har.
Till Exempel om du driver en e-handel och säljer produkter online så kommer ett konverteringsmål vara att en kund gör ett köp eller att en kund lägger en produkt i varukorgen.
Om du istället bedriver en B2B verksamhet och säljer tjänster så kan viktiga KPIer för dig vara antalet leads hemsidan genererar eller antalet nedladdade whitepapers och lead magnets.
Exempel på andra vanliga konverteringsmål utifrån bransch:
- Mediasajt (Aftonbladet, Expressen, Nyheter24) – pageviews, ad views, klick på affiliatelänk, nyhetsbrev prenumeranter, rekommenderad content engagement
- E-handel (NAKD, Nike, Zalando) – köp, add-to-carts, shopping cart completion rate, nyhetsbrev prenumeranter, engagement med rekommendera produkter
- Resor/Hotell (Booking.com, Hotels.com) – bokningar, köp av försäkringar och extratjänster, delningar till sociala medier.
- B2B (PWC, EY, Lexicon) – leads generated, deals closed
Efter att du har bestämt dig för vilka konverteringsmål just du och ditt företag har för era digitala kanaler så är du redo att börja arbeta med konverteringsoptimering.
Hur börjar man med konverteringsoptimering?
När du väl identifierat dina konverteringsmål är det dags att bestämma sig för vilken del av din tratt eller “funnel” du ska börja optimera.
Vanligtvis är det bäst att optimera den delen av din funnel som har mest trafik eller genererar störst antal konverteringar, detta brukar oftast vara högre upp i din funnel. Genom att fokusera på dessa sidor först så kommer du se resultat av din optimering snabbare.
Ett annat bra ställe att börja på är sidor som har högst värde när de genererar konverteringar eller sidor som presterar markant sämre än genomsnittet på din sajt eller app.
Exempelvis så skulle en e-handelsbutik som säljer kläder kunna se att deras sida där de säljer strumpor får mycket trafik men har lägre konverteringsgrad än genomsnittet av sajten. Att då fokusera på att öka konverteringsgraden på den sidan skulle öka deras försäljning rejält.
Är du osäker på hur din konverteringstratt eller “funnel” ser ut?
Du visualiserar denna enklast i Google Analytics. Kontakta oss så hjälper vi dig sätta upp den så att du kan börja ditt konverteringsoptimerings arbete.
Exempel på en vanlig tratt/funnel för en e-handel.
Verktyg för konverteringsoptimering
När man jobbar med konverteringsoptimering kräver det förståelse för en rad olika verktyg, vi kommer nu gå igenom de absolut vanligaste utav dessa.
A/B Test
Ett A/B test är ett randomiserat experiment där man använder två eller fler varianter av samma sida på en hemsida eller i en app (Variant A och B). Där variant A är originalsidan och variant B har en eller flera modifieringar. Dessa modifieringar kan vara olika text, olika färg på CTA-knappen, olika bilder eller andra typer av modifieringar. Ibland kan det även vara en helt annan typ av sida.
Målet med ett A/B test är att se vilken variant som presterar bäst utifrån ditt uppsatta konverteringsmål. När man gör ett AB test är det viktigt att varje variant visas för samma målgrupp vid ungefär samma tid på dygnet för att försöka utesluta så många externa faktorer som möjligt.
Efter att testet är slutfört kommer du ha ett svar på vilken variant som presterat bäst utifrån uppsatt mål. Denna variant blir då den nya original varianten och man går vidare och testar ett nytt element på sidan.
Exempel på ett A/B test där variant A har en blå bild och variant B har en röd bild.
Avancerade A/B Test
Om man vill så finns även möjligheten att göra mer avancerade A/B test. Dessa går ut på att man endast utför testet mot en viss målgrupp.
Ett exempel på detta skulle kunna vara att man kör ett A/B test som endast är aktivt när en man eller en kvinna besöker sidan. Eller att man kör ett A/B test som endast är aktivt när trafiken kommer från en viss kanal exempelvis ett klick från Facebook.
Genom att göra denna typ av mer avancerade test kan man optimera sin hemsida inte bara generellt men även utifrån vem besökaren är, detta kanske låter lite läskigt men det är likväl effektivt.
Multivariate Test
Ett multivariate test liknar ett A/B test med skillnaden att den testar flera element samtidigt för att hitta den bästa kombinationen av dessa. Istället för att bara få veta vilken variant som presterade bäst som i ett A/B test så får man i ett multivariate test reda på den mest effektiva varianten av varje element samt den bästa kombinationen av dessa element.
Denna typ av test är kraftfulla när du ska optimera flera delar av en landningssida på samma gång.
I bilden ser du ett exempel på ett multivariate test. Vi har 2st olika element text och bild.
2 varianter av text: H1 & H2 samt 3 varianter av bild: A, B & C. Detta ger oss sedan 6st unika kombinationer.
Redirect Test (även kallat Split Test)
Ett redirect test fungerar som ett A/B test med skillnaden att vi testar två eller fler helt olika URLer som ser helt olika ut. Denna typ av test används oftast när man vill testa två väldigt olika typer av landningssidor eller när man vill testa en helt ny design på en sida.
I exemplet testas 2 olika typer av landningssidor.
7 sätt att få en bättre konverteringsgrad
Nedan följer en lista på saker du bör se till att ha på din sida för att höja konverteringsgraden, de är element som har bevisats fungera på många olika sidor i många olika branscher och i nästan samtliga fall höjer konverteringsgraden.
- Använd dig av tydliga Call to Action-knappar som går att läsa även om du står en bit ifrån skärmen.
- Placera konverteringsknapparna “above the fold”. Det vill säga på den del av webbsidan som syns överst, så att besökaren slipper scrolla.
- Skaffa en nedräkningsfunktion. Denna kan visa att det exempelvis bara går att nyttja erbjudandet inom 25 minuter.
- Visa vad andra tycker om din webbsida. Ett plugin som visar vad nöjda besökare har att säga om din sajt kan höja konverteringsgraden.
- Använd färre fält i dina formulär. Det kan vara så att besökarna inte orkar fylla i alla fält, och därför avbryter sin konvertering.
- Skriv förtroendeingivande texter, som är objektiva och inte allt för säljande. Det är även bra om du själv använt dig av de produkter du marknadsför, för då blir materialet bättre.
- Se till att din webbsida laddas snabbt. Många användare trycker på bakåtknappen om sidan inte laddas tillräckligt fort.
Notera att vi hjälper dig med konverteringsoptimeringen. Kontakta oss för en kostnadsfri offert, med konkreta förslag på förbättringsåtgärder som kan förbättra din konverteringsgrad.
Svar på vanliga frågor
Vad betyder conversion rate på svenska?
Conversion rate är ett engelskt uttryck som betyder konverteringsgrad. Konverteringsgraden är i sin tur ett uttryck för den procentuella del av dina besökare som gör det du vill att de ska göra. Om 10 besökare av 100 fyller i ett intresseformulär ligger konverteringsgraden på 10 %.
Vad betyder optimera?
Att optimera betyder att förbättra någonting. Inom konverteringsoptimering betyder optimering att du identifierar svagheter och ser till att eliminera dessa, för att på så sätt få en högre konverteringsgrad. Ju fler svagheter du identifierar, desto högre blir din nya konverteringsgrad.
Vad betyder konvertera?
Att konvertera innebär att du får dina besökare att göra de du vill att de ska göra. En konvertering kan bland annat handla om att en besökare klickar på någon av dina affiliatelänkar, eller att en besökare fyller i ett kontaktformulär med mål att beställa något av dig.
Hur räknar man ut conversion rate?
Antalet konverteringar / Besökarantalet * 100
Räkneexempel: En delsida på din webbsida har 150 besökare per dag, och 12 av dessa gör det du vill att de ska göra. Du har då en konverteringsgrad på (12/150*100=8) 8 % conversion rate.
Vad gör en CRO?
CRO står för Conversion Rate Optimization eller på svenska konverteringsoptimering. En CRO eller CRO specialist jobbar alltså med att förbättra konverteringsfrekvens i appar och på hemsidor.
Vad är en bra konverteringsgrad för e-handel?
En bra konverteringsgrad för e-handel är mellan 2.5-3%. Ligger din konverteringsgrad under detta går du miste om försäljning och bör optimera din sida. Med det sagt bör ditt mål vara att ha en konverteringsgrad på 3%.