LoopLabz

Vad Är ROAS? →【Komplett Guide 2022】

En man rider på en spargris och stoppar i ett stort mynt.

Kostnadseffektivitet är en viktig faktor för alla som håller på med digital marknadsföring. Just ROAS används för att mäta framgången med digitala reklamkampanjer då det tar hänsyn till både de pengar som spenderas på annonser och de intäkter som genereras från dessa annonser.

I den här guiden kommer vi bland annat gå igenom vad ROAS är, hur du beräknar det samt hur du kan förbättra din ROAS.


Vad är ROAS

ROAS står för ”Return On Ad Spend”, vilket betyder avkastning på annonsutgifter. Det är ett mått för digital annonsering som visar hur effektiv din kampanj är genom att titta på hur mycket intäkter den genererar per krona du har spenderat.


Detta är ett mycket användbart mått eftersom det inte bara visar hur många konverteringar din kampanj har genererat, utan också hur mycket intäkter du har fått från din kampanj. ROAS hjälper dig att mäta kampanjens totala effektivitet och att fatta beslut hur du ska fördela din annonsbudget.


Skillnaden mellan ROI och ROAS

ROI är avkastningen på investeringar, medan ROAS är avkastningen på reklamutgifter. ROI mäter den totala lönsamheten för en investering, medan ROAS fokuserar specifikt på annonsbudgeten. På grund av detta används ROAS ofta som en mer ett exakt mått för att mäta framgången med digitala marknadsföringskampanjer eftersom ROI tar hänsyn till investeringar som det kan ta längre tid att få avkastning på.


Både ROI och ROAS är dock viktiga mått att ta hänsyn till när man utvärderar ett företags lönsamhet. Genom att ta hänsyn till båda kan du få en mer komplett bild av hur framgångsrikt ditt företag är när det gäller att generera intäkter.


Så beräknar du ROAS

Det är relativt enkelt att beräkna din ROAS. För att göra detta så behöver du veta hur mycket du har lagt på annonserna, och sedan dividerar du den totala intäkten som kampanjen genererar med den totala summan som spenderats.


Om du till exempel spenderar 100 kronor på din kampanj och den genererar 500 kronor i intäkter är din ROAS 5 (500/100 = 5).


Läs mer: Här kan du ta reda på hur du skapar ett Facebook Business Manager-konto och kommer i gång med Facebookannonser.



Därför ska du använda ROAS

Detta är ett av de viktigaste mätvärdena att ta hänsyn till eftersom det anger hur mycket intäkter din kampanj har genererat för varje krona som du har spenderat på annonsering. Om din ROAS är hög betyder det att din kampanj genererar mycket intäkter för varje krona som du spenderar. Det är ett gott tecken på att din kampanj är effektiv och ändamålsenlig.


Om den däremot är låg betyder det att du inte genererar tillräckligt med intäkter för varje krona du spenderar. I det här fallet behöver du optimera din kampanj för att förbättra dess effektivitet. Denna information kan användas för att optimera dina kampanjer så att de blir så lönsamma som möjligt.


Läs mer: Våra bästa tips för att skapa leadsgenerering.


Så kan du förbättra din ROAS

Det finns några viktiga sätt att förbättra ROAS. Det första är att fokusera på målgrupper med högt värde och rikta sig specifikt till dem. Detta kan göras genom att dela in din målgrupp i olika segment och sedan analysera vilka segment som har de högsta köpvärdena. Du kan sedan fokusera dina annonseringsinsatser på de som har ett högt värde.


Tips: Google Analytics är ett bra verktyg för att segmentera dina olika målgrupper för att mäta vilka som köper mest och köper för högst värden.


Ett annat sätt att förbättra är att begränsa annonsernas frekvens. Det innebär att man begränsar antalet gånger som en annons visas för en viss användare. Detta kan bidra till att förhindra annonsutmattning och se till att dina annonser ses av nya målgrupper som är mer benägna att konvertera. Något annat du kan göra för att förbättra din ROAS är att testa mer olika typer av content i dina kampanjer. Ta löpande fram ny content, utvärdera sedan resultatet på dessa från tidigare content, vilken presterat bäst? Fortsätt sedan skapa mer liknande content som de bilder och videos som har presterat bäst.


Du kan också förbättra din ROAS genom att öka din konverteringsgrad på din hemsida. Detta gör du med hjälp av att jobba med konverteringsoptimering på din hemsida. Det innebär kortfattat att man arbetar med UI/UX design på din hemsida för att göra det lättare för besökarna att få rätt information och göra det lätt för dom att navigera på din hemsida så att fler köper. Resultatet av att göra detta är att fler av dina befintliga besökare kommer att slutföra ett köp. Slutligen kan du också optimera för visningsbarhet, klickfrekvens och omvandlingsgrad. Alla dessa faktorer kan påverka ROAS, så genom att optimera dem kan du förbättra dina övergripande resultat.


Genom att följa dessa tips kan du förbättra din ROAS och få bättre resultat från dina digitala reklamkampanjer.


Svar på vanliga frågor


Kan ROAS vara för hög?

Det beror på vinstmarginalerna för produkten/tjänsten, på branschen och på reklamkanalen. En stor vinstmarginal visar att du har råd med en låg avkastning på annonsutgifterna. Omvänt innebär en liten marginal att du behöver låga reklamkostnader för att ditt mål ska vara en högre avkastning på annonsutgifterna.


Är ACOS samma sak som ROAS?

ACOS (Average Cost Of Sales) är en släkting till ROAS och räknas ut på samma sätt, men du byter plats på täljaren och nämnaren. När du räknar ut ACOS så dividerar du den totala intäkten med den totala spenderade summan för annonserna, i stället för omvänt som när du räknar ut ROAS.


Kan ni på LoopLabz hjälpa mig att förbättra ROAS?

Ja, vi kan hjälpa dig att förbättra din ROAS! Vi har hjälpt både små och stora företag med detta. Fyll i vårt kontaktformulär och beskriv vad du vill ha hjälp med så svarar vi inom 24 timmar och kollar vad du har för förutsättningar och hur vi kan hjälpa just dig på bästa sätt.

Daniela Nattsén

Daniela Nattsén

Skriver SEO-texter åt kunder på LoopLabz. Vill du komma i kontakt med mig? Maila daniela@looplabz.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

BERÄTTA FÖR OSS OM DITT PROJEKT

Looplabz